مالیات در دبی | سیستم مالیاتی در امارات چگونه است؟

سیستم مالیاتی در امارات متحده عربی یا بهتر است بگوییم، معافیت مالیاتی، یکی از جاذبه‌های اصلی برای بسیاری از مهاجران به منطقه است. به عنوان مثال، کارکنان مجبور به پرداخت مالیات بر درآمد نیستند یا هیچ مالیاتی به درآمدهای شخصی تعلق نمی‌گیرد.

تا ژانویه 2018 نیز مالیات بر ارزش افزوده وجود نداشت. اما کمی بعد این مالیات بر کالاها و خدمات فروخته شده، نسبتاً کم و در حدود 5 درصد در نظر گرفته شد. 

مالیات غیر مستقیم نیز وجود دارد که بر محصولات خاصی که از نظر دولت برای سلامت انسان یا محیط زیست مضر هستند، مانند نوشیدنی‌های انرژی‌زا و تنباکو، وضع می‌شود. در این مقاله عربلند در زمینه قوانین مالیات در دبی اطلاعات مفیدی را در اختیارتان می‌گذاریم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله قوانین خرید ملک در دبی را مطالعه کنید.

درخواست مشاوره رایگان

اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی در زمینه خرید ملک در دبی، اخذ اقامت و کسب درآمد دلاری از طریق اجاره ملک دارید کافیست فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان حرفه‌ای ما به صورت کاملا رایگان شما را راهنمایی کنند.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: مزایا و معایب زندگی در دبی

مالیات‌های فدرال در امارات متحده عربی

اطلاعات مالیاتی یکی از مسائل بسیار مهمی است که به ویژه مهاجران و سرمایه گذاران در دبی باید از آن آگاه باشند. در این بخش به برخی از مالیات‌ها در دبی اشاره می‌کنیم:

مالیات بر درآمدهای فردی

یکی از دلایلی که افراد بسیاری برای مهاجرت دبی را انتخاب می‌کنند، حذف گزینه مالیات بر در آمد است. به گونه‌ای که نرخ مالیات بر در آمد در دبی صفر در نظر گرفته شده است. همچنین ساکنان دبی و مهاجران از مواردی مانند مالیات بر ارث‌، مالیات بر دارایی‌، مالیات حقوق و دستمزد و همچنین مالیات بر سرمایه معاف هستند. حال اگر فردی از منابع داخلی و خارجی در دبی کسب درآمد می‌کند مشمول پرداخت مالیات خواهد شد. گفتنی است افرادی از طریق مشاغل مختلف از جمله املاک، ساخت ساختمان، سرمایه‌گذاری کسب درآمد می کنند از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

مالیات شرکتی‌های داخلی

مالیات شرکتی از جمله مالیات‌هایی است که در همه جای جهان تعیین شده و دبی نیز این نوع مالیات را برای درآمد خالص شرکت‌ها و سایر مشاغل در نظر گرفته است. این مالیات بر تمام شرکت‌های ثبت شده در امارات و همچنین اشخاص حقیقی که به فعالیت تجاری مشغولند وضع شده است. نرخ مالیات شرکتی 9 درصد است که بر آمدهای بالای 375000 درهم اعمال خواهد شد.

مشاوره رایگان با مشاورین عربلند

مالیات تسهیلات گردشگری

رستوران‌ها، هتل‌ها و استراحتگاه‌ها ممکن است مالیات‌های زیر را دریافت کنند:

  • 10% قیمت اتاق
  • هزینه خدمات (10%)
  • هزینه شهرداری (0-10%)
  • مالیات شهری (6-10%)
  • هزینه گردشگری (6%)

مالیات نقل و انتقال املاک

هزینه در زمینه انتقال ملک در امارات اعمال می‌شود. این موضوع در امارات متفاوت است. مثلاً در دبی این مبلغ 4 درصد در نظر گرفته شده است. اگرچه در کشورهای دیگر خریدار و فروشنده هر دو باید این مبلغ را بپردازند، در دبی این هزینه به طور کامل بر عهده خریدار است.

مالیات بر اجاره

مالیات بر املاک اجاره‌ای در امارات متفاوت است. در دبی، مستاجران مسکونی 5٪ از اجاره سالانه خود را به عنوان مالیات بر اجاره پرداخت می‌کنند، در حالی که مستاجران تجاری باید 10 درصد اضافه بپردازند. با این حال، در ابوظبی، شهروندان اماراتی از پرداخت مالیات بر دارایی معاف هستند، اما همتایان مهاجر آنها 3٪ پرداخت می‌کنند. علاوه بر این، در شارجه، همه مستاجران مالیات اجاره 2٪ را پرداخت می‌کنند.

مالیات بر کالاها و خدمات (VAT) در امارات

در امارات متحده عربی دو مالیات بر کالاها و خدمات وجود دارد: مالیات بر ارزش افزوده و مالیات غیر مستقیم.

پیشنهاد مطالعه: خرید اقساطی ملک در دبی

مشاوره رایگان با مشاورین عربلند

مالیات بر ارزش افزوده

نرخ مالیات بر ارزش افزوده امارات 5 درصد است. با این حال، برخی از اقلام از مالیات بر ارزش افزوده مستثنی هستند. در سال 2020، امارات متحده عربی برخی از تجهیزات حفاظت شخصی مورد استفاده در همه‌گیری COVID-19 مانند ماسک‌های پزشکی و نساجی، دستکش‌های یکبار مصرف، ضدعفونی کننده‌های شیمیایی و ضدعفونی کننده‌ها را معاف کرد. سایر کالاها و خدماتی که دارای نرخ 0% مالیات بر ارزش افزوده هستند عبارتند از:

  • صادرات و کالاها و خدمات به خارج از شورای همکاری خلیج فارس
  • حمل و نقل بین المللی
  • فلزات گرانبها درجه سرمایه گذاری
  • املاک مسکونی نوساز
  • برخی از خدمات آموزشی و بهداشتی

مالیات غیر مستقیم

امارات متحده عربی از سال 2017 مالیات غیر مستقیم را اعمال کرد. این مالیاتی است که بر کالاهایی که دولت آنها را برای سلامت انسان یا محیط زیست مضر می‌داند، وضع می‌شود. کالاهایی که این مالیات بر آنها اعمال می‌شود عبارتند از:

  •  50٪ در نوشیدنی‌های گازدار (به جز آب گازدار بدون طعم). همچنین ممکن است در مورد مواردی که می‌توانند پایه یک نوشیدنی گازدار باشند نیز اعمال شود.
  • 100٪ در نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی مواد محرک از جمله کافئین، تورین، جینسینگ و گوارانا. همچنین ممکن است در مورد مواردی که می‌توانند پایه یک نوشیدنی انرژی‌زا باشند نیز اعمال شود.
  • 100٪ در مورد تنباکو و محصولات تنباکو

گردشگران، مهاجران و ساکنان همگی مالیات بر ارزش افزوده را در محل فروش پرداخت می‌کنند. از نوامبر 2018، گردشگران واجد شرایط می‌توانند برای کالاهای خریداری شده با مالیات بر ارزش افزوده درخواست بازپرداخت کنند. برای انجام این کار، این شرایط باید رعایت شود:

• گردشگر باید حداقل 18 سال سن داشته باشد
• کالا باید از فروشگاهی خریداری شده باشد که در طرح «بازپرداخت مالیات برای گردشگران» شرکت می‌کند.
• گردشگر باید صورت‌حساب مالیاتی، برچسب‌های «بدون مالیات» و کالاهای خریداری شده را به صورت فیزیکی ارائه کند.
• آنها باید ظرف سه ماه پس از عرضه، کالا را به خارج از امارات صادر کنند.
• فرآیند خرید و صادرات کالا باید طبق الزامات و رویه‌های تعیین شده توسط اداره مالیات فدرال انجام شود.
گردشگران می‌توانند بازپرداخت خود را از طریق دستگاه ویژه‌ای که در فرودگاه‌ها، بنادر دریایی و بنادر مرزی یافت می‌شود دریافت کنند. این دستگاه‌ها به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهند تا صورتحساب‌های مالیاتی خرید خود را از مراکز ثبت‌شده در طرح بازپرداخت به همراه کپی پاسپورت و کارت اعتباری خود به‌صورت الکترونیکی ارسال کنند.

مالیات گمرکی در دبی

مالیات گمرکی در دبی به صورت سالانه تعیین می‌شود و دولت در این باره تصمیم خواهد گرفت. مالیات، حقوق یا عوارض گمرکی هزینه‌ای است که گمرک کشور از صادرکنندگان یا وارد کنندگان به دبی دریافت خواهند کرد. این اطلاعات و نحوه محاسبه کامل مالیات گمرکی در کتاب تعرفه‌های گمرکی دبی درج شده که تاجران می‌توانند با مطالعه آن، اطلاعات کاملی درباره مالیات واردات یا صادرات کلیه اجناس را به دست آورند. به این ترتیب میزان مالیات گمرکی را می‌توان با توجه به تعرفه گمرک کالای مورد نظر خود برآورد نمود. گفتنی است دبی از وارد کنندگان کالا که مقیم امارات هستند مالیات دریافت نمی‌کند و این موضوع در کاهش قیمت کالا در بازار دبی بسیار موثر است.

مشاوره رایگان با مشاورین عربلند

سیستم مالیاتی امارات متحده عربی برای خارجی‌ها

سیستم مالیاتی امارات متحده عربی برای خارجی‌ها به نوع درآمد و محل سکونت آنها بستگی دارد. به طور کلی، امارات متحده عربی سیستم مالیات بر درآمد شخصی ندارد. به این معنی که افراد از درآمد حاصل از کار خود در امارات مالیات نمی‌پردازند. امارات معاهده مالیات مضاعف با 137 کشور را امضا کرده است و هیچ مالیاتی از ساکنان امارات در برنامه‌های بازنشستگی بین المللی دریافت نمی‌شود. توجه به این نکات در زمینه مالیات برای مهاجران به دبی مهم است:

  • اشخاص غیر مقیم که در دبی اقامت ندارند، اما دارای شرکت یا سازمانی دائمی در دبی هستند مشمول مالیات شرکتی خواهند شد.
  • تمامی مهاجرانی که در دبی اقامت دارند و یک شرکت را به ثبت رسانده‌اند حتی اگر درآمدی حاصل نکرده‌اند موظفند اظهارنامه مالیاتی را تکمیل و ارائه نمایند.
  • اگر در امارات متحده عربی کار می‌کنید، ممکن است کارفرمای شما مالیات بر شرکت را از حقوق شما کسر کند.
  • اگر به عنوان یک فریلنسر در امارات کار می‌کنید، باید خودتان مالیات بر شرکت را به طور مستقیم به دولت پرداخت کنید.
  • اگر در امارات متحده عربی صاحب ملک هستید، باید مالیات بر املاک و مستغلات را به طور مستقیم به دولت پرداخت کنید.

مالیات بر دارایی و ثروت در امارات

به طور کلی، مالیات بر عایدی سرمایه در امارات متحده عربی وجود ندارد، مگر اینکه از فروش شرکتی حاصل شود که موظف به پرداخت مالیات بر درآمد یا مالیات بانکی است.

مالیات نقل و انتقال

هزینه انتقال هنگام معاملات ملکی در امارات اعمال می‌شود. این موضوع در امارات متفاوت است (مثلاً در دبی 4 درصد است). اگرچه در برخی کشورها خریدار و فروشنده هر دو به طور مشترک این هزینه را پرداخت می‌کنند، اما در امارات خریدار به طور کلی هزینه انتقال را پرداخت خواهد کرد.

مشاوره رایگان با مشاورین عربلند

چرا دبی مالیات بر درآمد ندارد؟

از زمان کشف نفت در امارات در اواسط دهه 1960، دولت‌های فدرال و محلی امارات، هیچ انگیزه‌ای برای وضع مالیات مستقیم نداشتند. دولت‌های محلی از شرکت‌های نفتی متعلق به امارات، حق امتیاز دریافت می‌کردند که برای تامین مالی دولت فدرال به کار می‌رفت. امروزه نیز این معافیت‌های مالیاتی در شهر دبی باقی مانده و حاکمان از آن برای جذب سرمایه‌گذاران در عرصه مسکن و ثبت شرکت در دبی استفاده می‌کنند. اگر قصد سرمایه‌گذاری در عرصه خرید مسکن در دبی را دارید پرسش‌های مالیاتی خود را با مشاوران عربلند در میان بگذارید.

پرسش‌های پرتکرار در زمینه  مالیات در دبی

مالیات به چه بخش هایی تعلق می گیرد؟

تمام درآمدهای خصوصی در امارات 100٪ معاف از مالیات است، مشروط بر اینکه شما دارای ویزای اقامت امارات باشید و دیگر محل اقامت رسمی شما در خارج از امارات نباشد.

آیا خارجی‌ها در دبی از مالیات معاف هستند؟

بله، امارات یک کشور معاف از مالیات است. این کشور علاوه بر اینکه هیچ پیامد مالیاتی بر درآمد شخصی ندارد، هیچ تعهدی برای ثبت یا گزارش مالیاتی در نظر نگرفته است.

آیا خدمات درمانی در دبی رایگان است؟

دبی به هر شهروند اماراتی خدمات درمانی رایگان ارائه می‌دهد. مهاجران یا سایر اتباع شاغل در دبی از طریق کارفرمایان خود بیمه درمانی اولیه دریافت می‌کنند که رایگان نیست و پوشش آن نیز محدود است.

4.5/5 - (18 امتیاز)

درخواست مشاوره رایگان

اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی در زمینه خرید ملک در دبی، اخذ اقامت و کسب درآمد دلاری از طریق اجاره ملک دارید کافیست فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان حرفه‌ای ما به صورت کاملا رایگان شما را راهنمایی کنند.